Google Ads
System reklam Google umożliwiający emisję reklamy w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej i na stronach internetowych.
Formą rozliczenia za realizację kampanii reklamowej jest CPC i CPM.
Zapytaj o wycenę!Linki sponsorowane
- natychmiastowe efekty
- budują wizerunek
- elastyczna reklama
- płatność za kliknięcia
- brak umów długoterminowych
Jak wygląda strona wyników wyszukiwania?
Google cały czas zmienia wygląd wyników wyszukiwania dla poszczególnych zapytań, dopasowuje ilość linków sponsorowanych, wprowadza nowości (takie, jak chociażby Google Shopping) czy też testuje inne sposoby wyświetlania wyników. Niemniej da się zauważyć pewien schemat, który nie zmienia się praktycznie od początków istnienia algorytmu. To, jak będzie wyglądać strona z indeksem portali spełniających kryteria po wpisaniu danej frazy, zależy w głównej mierze od rodzaju zapytania, jakie wyślemy do algorytmu (po wpisaniu kursu waluty, pojawi się przelicznik na złotówki, po wpisaniu nazwy filmu, naszym oczom ukaże się pełna obsada, a po wpisaniu frazy związanej z pogodą - Google zaoferuje nam wykres pogodowy).
My jednak skupimy się na frazach, które dotyczą produktów/usług wyszukiwanych przez internautów. Są to tak zwane frazy exact-match, czyli wyrażenia, które najczęściej wpisują internauci szukający konkretnych produktów lub usług.
Po wpisaniu nazwy produktów, strona z wynikami wyszukiwania będzie wyglądała następująco: pierwsze 1-4 wyników wyszukiwania zajmą linki oznaczone reklamą (tak zwane linki sponsorowane, dodane w ramach kampanii Ads (dawniej AdWords) – ilość tych linków zależy od konkurencyjności frazy), po prawej stronie pojawi się okienko Zakupów Google (to również płatna forma reklamy, tak zwane Google Merchandise) natomiast pod wynikami Ads zarezerwowano miejsce na wyniki organiczne/naturalne. Według badań, internauci bardzo często ignorują linki reklamowe, szukając ofert w sekcji wyników organicznych, gdyż to właśnie tam znajdą lepsze oferty bądź bardziej dopasowane usługi do ich zapytania. Wynik organiczne obejmują wszystkie strony, które nie korzystają z płatnej promocji w Google – czyli strony, które pozycjonowane są w sposób naturalny. I tu do akcji wkraczamy my, sprawiając, aby Państwa strona była jak najwyżej w sekcji wyników naturalnych.
Zalety stosowania linków sponsorowanych (Google Ads)
Użytkownicy reklamujący się przy pomocy Google Ads wskazują na szereg zalet, z którymi się to wiąże. Wśród najważniejszych kwestii wyróżnia się dużą możliwość indywidualizacji oraz kontrolę nad przekazem i jego kierunkiem, a także opisane poniżej czynniki.
Natychmiastowe efekty
Na widoczność w wyszukiwarce nie trzeba długo czekać. Wystarczy przelać na indywidualne konto dowolny budżet, wprowadzić słowa kluczowe, opisy reklamowe, oraz związane z nimi ustawienia, i poczekać na zatwierdzenie reklam. Dokonuje się ono zwykle w ciągu maksymalnie jednej godziny, a kiedy reklamy osiągną status zatwierdzonych oznacza to, że od tego momentu mogą się już wyświetlać. Ma to miejsce, kiedy jakiś użytkownik, zgodny z profilem wskazanym w ustawieniach, wpisze jedno z ustalonych haseł w pole wyszukiwania.
Bezpieczna reklama
Nieprawidłowe pozycjonowanie strony wiąże się z nieprzyjemnymi, i niestety długotrwałymi konsekwencjami. Niestety, nigdy nie ma się gwarancji, że agencja czy osoba prywatna będzie przestrzegała reguł, które gwarantują ich uniknięcie. W przypadku reklamy Google Ads tego ryzyka nie ma. Nawet, jeśli trafi się źle, i kampania nie będzie odpowiednio prowadzona, poza pewnym kosztem nie ma żadnego ryzyka, że ranking strony zostanie obniżony czy na stronę nałożony zostanie filtr lub Ban. Nie trzeba się więc obawiać, że strona przestanie być możliwa do odnalezienia.
Budowanie wizerunku
System reklamowy Google Ads jest dobrą płaszczyzną do przekazywania informacji i skojarzeń związanych z firmą. W ten sposób kształtuje oraz upowszechnia się jej wizerunek. Regularne dostrzeganie przez klientów krótkiej wizytówki, którą jest ta reklama, powoduje, że zostaje ona zapamiętana, rozszerza się więc powszechna świadomość o istnieniu danej firmy. Kształtuje się to nie tylko za sprawą reklam tekstowych, przekazujących w krótkim opisie najważniejszych informacji, ale także poprzez reklamy graficzne.
Responsywność
Reklamy Google Ads są widoczne nie tylko w wyszukiwarce, ale także w tak zwanej sieci reklamowej. Obejmuje ona ogromną liczbę miejsc i stron. Zalicza się do nich profil Gmail, ale także liczne witryny. Dzięki temu użytkownicy odbierają je w sposób naturalny, nie identyfikując ich z treściami reklamowymi, a sami reklamodawcy mają możliwość szerokiego kierowania swoich przekazów. Można je wybierać m.in. wskazując konkretne adresy docelowe, na podstawie słów kluczowych obecnych w witrynie, lub zainteresowań użytkowników.
Określenie targetu
Ustawienia kampanii pozwalają na wiele dopasowań. Nie jest to tylko określenie miejsca czy dni i godzin, ale można także sprecyzować do jakich użytkowników chce się trafiać. Można więc wybrać płeć odbiorcy, jego wiek czy zainteresowania. Wśród dostępnych opcji istnieje również możliwość określenie, czy reklama ma się pokazywać osobom które posiadają lub nie dzieci, co jest istotne, jeśli na przykład chce się reklamować produkty dla dzieci starszych niż od zera miesięcy. Pozwala to jeszcze trafniej wykorzystywać budżet.
Możliwość zmian
Raz stworzona kampania Ads nie jest produktem ostatecznym i niezmiennym. W każdej chwili można w niej wprowadzić zmiany, aby zapewnić reklamom lepszą jakość czy uaktualnić listę słów kluczowych. Elastyczność dotyczy praktycznie każdej kwestii. Najczęściej zmiany dotyczą słów kluczowych, aby dodawać nowe rzeczy lub usuwać te, dające zbyt niski efekt. Dostosowuje się jednak także stawki, aby jak najlepiej zarządzać posiadanym budżetem, i w ramach niego pozyskiwać maksymalną ilość wartościowych wejść na stronę.
Ile kosztuje kampania Google Ads?
Koszty kampanii Ads to bardzo indywidualna kwestia. Zależą one od wielu czynników, jej głównych ustawień oraz samego prowadzenia kampanii. Chcąc ograniczyć nadmierne wydatki, pierwszym krokiem jest odpowiednie przemyślenie i określenie listy słów kluczowych.Frazy o najwyższym stopniu konkurencyjności są siłą rzeczy najdroższe (trzeba zapłacić wyższą stawkę, aby zapewnić sobie widoczność), dlatego warto je doprecyzować, za sprawą czego wymagane stawki za kliknięcie spadają, a przy tym trafniej dociera się do właściwych odbiorców. Przy dużym zainteresowaniu odbiorców, nawet znaczna wpłata mogłaby zostać wyczerpana w ciągu jednego dnia, dlatego istnieje możliwość ustalania budżetu dziennego, aby określić jakiej kwoty w ciągu jednego dnia nie chce się przekraczać, by też zapewnić, aby dana wpłata wystarczyła powiedzmy na dwa tygodnie czy pełen miesiąc. Określa się także maksymalne stawki za jedno kliknięcie, by nie spowodować nadmiernego wykorzystania budżetu przez jedno z haseł. Jeśli chce się rozsądnie gospodarować budżetem oraz zapewnić kampanii wysoką jakość, należy nie poprzestawać na pierwotnych ustawieniach, ale kontrolować na bieżąco jej przebieg i dokonywać optymalizacji.
W Damtox przez cały okres prowadzenia kampanii regularnie sprawdzamy jakie stawki generują poszczególne hasła, w miarę możliwości obniżając je. Są to złożone kwestie, wymagające umiejętności odpowiedniej interpretacji. Nasz zespół posiada wieloletnie doświadczenie, które to umożliwia, pozwalając na najbardziej optymalne zarządzanie posiadanym budżetem. Jeśli z racji branży lub specyfiki witryny najbardziej pożądane są wejścia z określonego rodzaju urządzenia (komputera lub smartfona), można zmieniać stawki dla obu rodzajów określając czy mają one mieć o ileś procent mniej lub więcej w stosunku do drugiego typu.
W ten sposób, jeśli przykładowo w ogóle nie chce się generować wejść z urządzeń mobilnych, ponieważ strona nie jest od tego przystosowana, można je obniżyć nawet o 100 procent – wtedy reklama nie będzie widoczna na komórkach.
Oceń ten artykuł:
Często zadawane pytania o Google Ads (AdWords)
To specjalny system reklamowy, pozwalający na szybkie, skuteczne i trafne docieranie z przekazem informacyjnym do potencjalnych klientów. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamowych, ma się tutaj dużą kontrolę nad kierunkiem reklamy. W przypadku większości kampanii są one pokazywane tylko tym użytkownikom, które wyszukują konkretnych haseł. Do dyspozycji są także reklamy graficzne i w formacie wideo – w ich przypadku także ma się możliwość określenia kierowania reklam, na podstawie jednego z dostępnych w systemie kryteriów. Duża trafność zapewniona jest także poprzez możliwość ustalenia lokalizacji – dzięki temu nie dociera się z biznesem lokalnym do osób, które z racji odległości i tak nie stałyby się ostatecznie klientem firmy, środki wydawane na takie wejścia byłyby więc zmarnowane.
Reklama Google Ads bywa mylona z pozycjonowaniem. Wynikać to może z faktu, że są to zwykle dwie równorzędne usługi, oferowane przez te same firmy, tak jak w przypadku Damtox. Jest to jednak zupełnie inny temat. Jedną z zasadniczych różnic jest czas, który jest potrzebny, aby zyskać maksymalną widoczność w Google. W przypadku pozycjonowania jest to zwykle kilka tygodni, lecz i tak nie ma 100-procentowej gwarancji, że uda się uzyskać pierwsze miejsce lub choćby te w Top3. W przypadku Ads gwarantujemy praktycznie natychmiastowy efekt. Różnica polega też na sposobie rozliczania. System pobiera tutaj opłaty za kliknięcie, które w zależności od branży i konkurencyjności, wynoszą zwykle od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Ma się też wiele danych w samym systemie na temat tego, o której godzinie z jakiego regionu pochodziły wejścia.
Główną przestrzenią wykorzystywaną do emisji reklam Ads jest wyszukiwarka Google. Reklama pojawia się wtedy, gdy użytkownik wpisze w pole wyszukiwania hasło ustanowione przez reklamodawcę. Pojawi się wtedy odpowiedni do niego opis reklamowy, po kliknięciu którego przechodzi się bezpośrednio do witryny danej firmy – na stronę główną lub odpowiednią podstronę, mówiącą o tym, czego się szuka. Reklamy mogą jednak wyświetlić się także w tak zwanej sieci reklamowej, obejmującej ogromną ilość witryn. Jest to między innymi Gmail czy YouTube, ale także tematyczne strony internetowe, na które reklamy mogą być kierowane na przykład na podstawie zainteresowań użytkowników czy słów kluczowych obecnych w ich treści.
System Google Ads nie wymaga żadnych opłat wstępnych za dostęp do panelu umożliwiającego zarządzanie kampanią ani innych opłat manipulacyjnych. Jedynym regularnym kosztem, jaki się ponosi jest to, co wpłaca się aby zapewnić przebieg kampanii – budżet ten na bieżąco pomniejsza się o koszty kliknięć. Od wpłaconego budżetu pobierana przez agencję jest prowizja, przeznaczona na rzecz prowadzenia kampanii. Zapraszamy do zapoznaniem się z cennikiem oferowanym przez Damtox. Pomimo doliczenia prowizji, wielu naszych klientów deklaruje często, że ostateczny koszt prowadzenia przez nas kampanii jest i tak niższy, niż miał miejsce, kiedy prowadzili oni kampanię samodzielnie. Ma to miejsce dzięki naszemu dużemu doświadczeniu i wiedzy, jak optymalizować kampanię, aby przy niższych kosztach zapewniać wysoką skuteczność.
Dane na temat wysokości kosztów za kliknięcia są indywidualne, nie da się więc określić ich z góry. Zależą od konkurencyjności słów kluczowych (są one tym wyższe, im więcej firm w danym momencie chce być widocznym na te same hasła) oraz ustawień kampanii (poprzez odpowiednie ustawienia koszty za te same frazy mogą być niższe) i jakości strony docelowej. W Damtox stosujemy się do wytycznych Google, które są premiowane lepszymi stawkami. Należą do nich między innymi korzystanie z rozszerzeń reklam, czy stosowanie przynajmniej dwóch opisów reklamowych na każdą grupę reklam. Bezpośredni wpływ na stawki ma także zastosowany typ dopasowania, określający warunki wyświetlania poszczególnych słów kluczowych. Jak widać, jest więc sporo czynników, od których zależy ostateczny koszt kliknięcia.
Reklamy Google Ads można rozpoznać, są bowiem odpowiednio oznaczone. Nie tylko to jednak je różni. Ostateczny wygląd zależy od rodzaju reklamy, a wyróżnia się reklamy tekstowe, reklamy w formacie wideo, reklamy graficzne (w sieci reklamowej oraz remarketingowe) i zakupowe. W Damtox realizujemy kampanie każdego rodzaju, w kompleksowym zakresie. Oznacza to, że w przypadku kampanii opartych o prezentacji graficznej, przygotowujemy również odpowiednią grafikę, w różnych rozmiarach. Dzięki temu może ona wyświetlać się na różnych stronach, a więc docierać do większej ilości odbiorców. Kampania zakupowa zawsze prezentuje konkretny produkt, wraz z przypisaniem do niego jego ceny. Czasem ciężko samodzielnie stwierdzić, który rodzaj reklamy będzie najtrafniejszy – chętnie doradzimy w tym zakresie, na podstawie indywidualnej analizy charakteru działalności Państwa firmy.
Remarketing jest specyficzną formą reklamy Ads. Oczywiście znajduje się ona w ofercie Damtox. Polecamy ją wielu klientom, gdyż przy niedużych kosztach potrafi zapewnić duży efekt. Jego specyfika polega na tym, że reklamy te wyświetlają się tylko tym użytkownikom, którzy już wcześniej odwiedzili daną witrynę. Dzięki temu ma ona formę przypomnienia o treściach widocznych już wcześniej. Zauważono, że ponowne zobaczenie treści mówiącej o danej firmie w dużej mierze przyczynia się do większej skłonności, by skorzystać z proponowanych usług. Wynikać to może z tendencji do obdarzania większym zaufaniem firmy, które wydają się już być bardziej znajome. Remarketing może mieć postać tekstową lub graficzną, lecz częściej stosuje się formę graficzną, i tą też polecamy, gdyż w większym stopniu przykuwa wzrok odbiorcy.
Mówi o tym wskaźnik określany jako ROI. Oznacza to return on investment, czyli zwrot z inwestycji. Przełożenie na język polski jest dość wymowne. Kampania jest opłacalna, kiedy zwrot ten jest dodatni. Aby go ustalić, należy porównać sobie wydatki poniesione na prowadzenie kampanii z zyskami wynikającymi z pozyskaniem z tego tytułu klienta – oczywiście w odniesieniu do spójnego okresu, na przykład pełnego miesiąca. W przypadku sprzedaży, zyskiem jest zarobek ze sprzedaży produktów, po odjęciu ceny, jaką zapłaciło się u producenta lub środków na samodzielne ich wyprodukowanie. W Damtox stosujemy narzędzia służące do rejestrowania i zliczania konwersji, pomagamy więc ustalić ten wskaźnik, lub przynajmniej ilość sprzedaży danych produktów, dokonanych za pośrednictwem reklam Ads.
Miejsce wyświetlania reklam Ads zależy od wybranego rodzaju kampanii. Najczęstszymi kampaniami są te kierowane bezpośrednio na wyszukiwarkę Google, w formacie tekstowym. Wyświetlają się one wtedy powyżej lub poniżej naturalnych wyników wyszukiwania. W przypadku reklam zakupowych, wyświetlają się one z prawej strony ekranu lub w górnej jego części – można je rozpoznać po grafikach przedstawiających pojedyncze produkty, z przypisanymi do każdego z nich ceną. Można też wyświetlać reklamy w serwisie YouTube, widoczne są one w tej samej części, w której wyświetla się film czy klip muzyczny. Jeśli chodzi o reklamy remarketingowe czy graficzne w sieci reklamowej, mogą one wyświetlać się na wielu różnych stronach. W przypadku reklam remarketingowych będą one podążać za użytkownikiem, pojawiając się na stronach, które będzie odwiedzał.
Nie ma określonej liczby słów kluczowych, które mają powodować wyświetlanie reklam – nie ma ani liczby minimalnej ani maksymalnej. Równie dobrze można stworzyć kampanię, w której będzie funkcjonowało tylko jedno hasło, jak i taką z kilkudziesięcioma słowami. W Damtox możemy przygotować sugerowaną listę słów kluczowych, na podstawie rozmowy i analizy potrzeb klienta. Możemy też stworzyć ją na podstawie słów wybranych przez Państwa, sugerując ewentualne potrzebne zmiany, aby były one jak najlepiej dopasowane do specyfiki Ads. Staramy się, by liczba ta była optymalna, zgodna z faktyczną działalnością, bez nadmiernego rozproszenia, by każde hasło mogło „dojść do głosu”. Dopasowujemy to także do posiadanego budżetu, nie ma bowiem sensu tworzyć zbyt długiej listy haseł, jeśli ma się niski budżet, wystarczający na pozyskanie np. jedynie kilkudziesięciu kliknięć.
Reklamy Google Ads charakteryzują się dużą elastycznością. Kampania, która nie ma być w danym momencie wyświetlana, nie jest tracona, nawet gdy dochodzi do dłuższej przerwy. Chcąc ją czasowo przerwać, nie trzeba jej usuwać – służy do tego bardzo przydatna funkcja wstrzymania kampanii. Nie wiążę się to z żadnymi negatywnymi konsekwencjami, wstrzymywane oczywiście jest wtedy także naliczanie opłat. Można więc z tego korzystać w każdym dowolnym momencie, nie tylko z powodu remontu, ale także urlopów, wprowadzania zmian w ofercie czy nawet pozyskania takiej ilości klientów, że dodatkowych w tym momencie nie byłoby się w stanie obsłużyć. Chcąc wstrzymać kampanię prowadzoną w Damtox, prosimy o informację mailową lub telefoniczną – gdy otrzymamy ją w godzinach pracy firmy, zrealizujemy to natychmiastowo.
Tak, ustawienia związane z harmonogramem są jednymi z podstawowych, które określa się na samym początku konfigurowania każdej kampanii. Można wybrać zarówno dni tygodnia jak i godziny, w których reklamy mają się wyświetlać. Dostępne są nie tylko pełne godziny, ale także poszczególne kwadranse (16.15, 16.30 i tak dalej). To, jakie dni tygodnia się wybierze, powinno być dobrane do specyfiki firmy i odbiorców, do których chce się trafiać. Bardzo często kampanie ustawiane są tak, by wyświetlały się w godzinach roboczych, często w godzinach pracy samej firmy, aby w przypadku, gdyby potencjalny klient zdecydował się zadzwonić od razu po zobaczeniu reklamy, odpowiedni pracownik mógł odebrać telefon. Dotyczy to głównie firm działających w obszarze B2B. Można także zastosować widoczność 24h, a więc bez ograniczenia do wybranych dni i godzin.
Ustawienia lokalizacji idą w parze z tymi dotyczącymi harmonogramu. Oczywiście, istnieje duża dowolność co do wskazywania w jakiej lokalizacji reklamy mają być wyświetlane, i w Damtox zawsze polecamy z tego korzystać. Można wskazywać konkretne kraje, województwa lub miasta oraz odległość od poszczególnych jednostek wyrażoną w kilometrach lub milach. Nie da się jedynie kierować reklam na lokalizacje zamieszkiwane przez małą ilość osób. W przypadku Warszawy dowolność jest jeszcze większa, gdyż nie trzeba kierować reklam na całe miasto, ale także na dzielnice. Jest to bardzo korzystna funkcjonalność, gdyż stolica jest na tyle duża, że wiele osób mogłoby się zniechęcić do kontaktu czy tym bardziej odwiedzin w firmie, gdyby po wejściu na stronę okazało się, że ma ona miejsce w dość odległym rejonie miasta – w tym przypadku dojazdy mogą zabierać trochę czasu.
Jak najbardziej, nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Możliwość dokonywania zmian dotyczy różnych obszarów kampanii. Bardzo rzadko zdarza się, by raz zdefiniowana kampania pozostawała w niezmienionej formie przez cały czas. Niektóre zmiany wynikają z potrzeb klienta, inne przeprowadzamy w Damtox sami – są to pozornie dość kosmetyczne operacje, które jednak przekładają się na lepsze wyniki kampanii. Zmiany mogą być dokonywane także w kwestiach istotnie wpływających na jej kształt. Bardzo często wynikają z sezonowości określających nasilenie zapotrzebowania na poszczególne przedmioty czy usługi. Można też zmieniać harmonogram wyświetlania reklam, albo zawężać lub rozszerzać ich region. Ads może więc być tak dynamiczny, jak dynamiczne jest same funkcjonowanie poszczególnych firm.
Nigdy nie uruchamiamy kampanii Google Ads przed Państwa akceptacją. Dedykowany pracownik Damtox przesyła do wglądu i akceptacji plik z rozpisanymi wszystkimi najważniejszymi kwestiami, takimi jak właśnie opisy reklamowe wraz z adresami docelowymi, słowa kluczowe, harmonogram reklam i ich lokalizacje. Dzięki temu unikamy nieporozumień, a Państwo mogą zobaczyć czarno na białym jak będzie wyglądał całokształt kampanii. Jesteśmy też otwarci na Państwa sugestie odnośnie opisów, dlatego przed ich opracowaniem prosimy o informację co miałoby być w nich zawarte i jakie najważniejsze informacje czy jakie wyróżniki dające przewagę nad konkurencją miałyby być podkreślone. Uczulamy jedynie na limit znaków, któremu musimy przestrzegać, w odniesieniu do każdej części elementu opisu reklamowego.