Jak analizować stronę internetową konkurencji?
Z racji tego, że nie żyjemy na pustyni i nie ma też dla żadnej branży zapewnienia funkcjonowania bez konkurencji. Jeśli nawet odnajdzie się swoją niszę, w której przez chwilę będzie się jedyną tego typu firmą, to niestety szybko pewne patenty zostaną podpatrzone i wdrożone do realizacji także przez inne firmy. Dla przedsiębiorstw jest to pewne utrudnienie w kwestii wyróżniania się, ale stanowi zaletę dla odbiorców, mogą oni bowiem wybierać spośród różnych podmiotów, a te znów z kolei muszą utrzymywać wysoką jakość i atrakcyjne warunki, aby mieć szansę pozyskania klientów. Oznacza to jednak dodatkowe wyzwanie dla firm, które muszą się liczyć z istnieniem na rynku konkurencji oraz wszelkimi kwestiami, które są tym związane. Trzeba więc włożyć więcej wysiłku w pozyskanie klienta oraz zapewnienie atrakcyjnej oferty, ale konieczne jest także trzymanie ręki na pulsie, jeśli chodzi o działania, które właśnie u konkurencyjnego podmiotu są realizowane, aby nie pozostawać względem nich w tyle.
Obserwacja stron www wybranych konkurentów
Fakt, że istotna część działalności realizowana jest w internecie sprawia, że można bez wychodzenia z biura podejrzeć sporo rzeczy. Przestrzenią analizy staje się wtedy strona internetowa konkurenta, która uznawana jest za oficjalną, i jednocześnie główną przestrzenią przekazu. Warto posiadać listę najważniejszych konkurentów, których będzie się regularnie obserwowało, aby żadnego z nich nie pominąć, by tym samym nie pominąć żadnych istotnych zmian. Dzięki zaplanowaniu regularnej obserwacji, przeprowadzanej na przykład raz w miesiącu, jest się przez cały czas na bieżąco z działaniami konkurencji. Wie się, czy pojawiają się u nich nowe usługi albo przedmioty oferty, czy jest na przykład wprowadzony nowy sprzęt czy urządzenia – firmy chętnie dzielą się takimi informacjami, aby odbiorcy wiedzieli, że mają do czynienia z podmiotem rozwijającym się i inwestującym w dobrą jakość. Przekłada się to na wyższą jakość końcowego produktu czy usługi, a więc ma wpływ na przyciąganie nowych klientów, i zachęcanie dotychczasowych do powracania w dane miejsce.
Cele obserwacji
Niektórzy nie dostrzegają potrzeb czy korzyści wynikających z prowadzenia takich analiz, twierdząc, że należy skupić się na własnym biznesie. Jednak pozwala to poszerzyć horyzonty oraz osiągnąć kilka zasadniczych, związanych z tym celów:
- określenie mocnych i słabych stron konkurenta (dzięki czemu można strategicznie wzmocnić własne kwestie)
- poznanie strategii
- rozpoznanie metod działania
- określenie sposobów docierania do klientów
Momenty wykonania analizy
Istotny jest fakt, że analizę strony internetowej konkurenta warto przeprowadzać nie tylko na początku działalności, lub kiedy chce się wprowadzić na rynek nowy produkt, lecz także w trakcie jej prowadzenia – tak samo wtedy, kiedy dostrzega się chwilowe załamanie interesu, jak i wtedy, kiedy świetnie się on kręci. Obserwacja tego, co dzieje się poza własną firmą, a ma miejsce w firmach walczących o pozyskanie tego samego odbiorcy, pozwala być na bieżąco w kwestii wszelkich zmian oraz nowości czy rozwiązań, za którymi warto podążać lub się nimi zainspirować, ulepszając je i dodając nowe funkcjonalności. W ten sposób ma się większe szanse na zdobycie oraz utrzymanie pozycji lidera i nie dopuszcza się do żadnych zaległości, poprzez niedostrzeganie zmian i unowocześniania standardów.
Analiza działań pod kątem pozycjonowania
Obserwując i analizując stronę internetową konkurencji jednym z elementów, które warto wziąć pod uwagę, są słowa kluczowe, na które pozycjonują się poszczególne witryny. Nie ma możliwości poznania pełnego spisu haseł dla każdej z interesujących nas witryn, ale można się w tym zorientować, kiedy wejdzie się na wybraną stronę i użyje kombinacji klawiszy klawiaturowych CTRL + U. Ma się wtedy wgląd w kod strony, gdzie w jednej z pozycji można zobaczyć listę haseł – to właśnie one są dla danej witryny najważniejsze i na widoczności dla nich najbardziej zależy jej właścicielom.
Pozwoli to zorientować się w jaki sposób, poprzez jakie sformułowania, inne firmy docierają do swoich klientów. Dzięki temu można postarać się o wyprzedzenie konkurencji właśnie na te hasła, by nie pozwolić sobie na odbieranie tych klientów, którzy właśnie poprzez nie poszukują realizatora danego rodzaju usług. Jest to bardzo istotna szansa na wysunięcie się poprzez inne firmy i sprawienie, by w pierwszej kolejności dostrzeżona została właśnie nasza. W Damtox chętnie doradzimy na jakie słowa kluczowe można będzie dość szybko zdobyć podobną widoczność, aby niebawem dogonić czy nawet przegonić konkurencję.
Elementy analizy pod kątem SEO
Zamierzając podjąć analizę strony internetowej pod kątem pozycjonowania warto wyznaczyć elementy działania, aby nie pominąć żadnej istotnej kwestii, która ma duże znaczenie dla ostatecznego wyniku. Na samym początku należy jednak określić interesujących nas konkurentów, aby na tej podstawie już dla tych konkretnych podmiotów realizować kolejne kroki. Po tym przechodzi się do zasadniczych działań, takich jak:
- określenie na jakie słowa kluczowe pozycjonują się wyżej wymienione podmioty. Potem, dzięki odpowiednim narzędziom, można sprawdzić jakie te frazy generują ruch, to znaczy jaka jest częstotliwość ich wyszukiwania w określonym przedziale czasowym. Na tej podstawie można rozważyć jakie słowa kluczowe można by było dodać do własnej listy pozycjonowanych haseł, aby część możliwego do uzyskania ruchu trafiała właśnie do własnej strony. Jeśli nie chce się czekać na porównywalne wyniki w pozycjonowaniu, można będzie skorzystać z możliwości uzyskania widoczności poprzez system Google Ads
- ustalenie, jakie pozycje na poszczególne hasła obecnie zajmują dane strony
- analiza treści, znajdującej się na stronach firm. Określenie czy są one wysokiej jakości, czego dotyczą, czy znajdują się tam elementy, które warto zastosować także u siebie. Poprzez wychwycenie błędów można się także zastanowić czy własna strona internetowa również ich nie powiela, a jeśli tak, jak można byłoby to poprawić
- sprawdzenie optymalizacji stosowanej w poszczególnych stronach, na poziomie kodu strony oraz znajdującej się na niej treści
Zestawienie wszystkich tych elementów pozwoli wyciągnąć kompleksową odpowiedź na temat podejścia do pozycjonowania, a także tego, jak jest ono realizowane.
Wygląd ostatecznej analizy strony
Każda analiza strony internetowej może wyglądać zupełnie inaczej, w zależności od realizujących ją podmiotów. W Damtox wyznaczyliśmy najważniejsze elementy, które w najmocniejszy sposób przekładają się na funkcjonowanie samych stron internetowych, ale także idące za tym doświadczenia użytkowników, widoczność witryny – możliwość bycia zauważonym, oraz oceny wystawiane przez algorytmy wyszukiwarki. Analizując strony internetowe konkurencji można poznać nie tylko same strony internetowe, stanowiące istotny element komunikacji z odbiorcą, ale także samą konkurencję, ich ofertę i sposób działania. Aby zestawić ich działania z własnymi, warto dokonać porównania widoczności dla poszczególnych słów kluczowych. Można się w ten sposób dowiedzieć:
- które firmy są wyżej dla poszczególnych haseł
- na podstawie widoczności dla innych dowiedzieć się, na które kładą największy nacisk.
W tym celu nie trzeba dokonywać żmudnego, ręcznego sprawdzania widoczności dla każdego hasła osobno, znacznie wygodniejsze i praktyczniejsze jest skorzystanie ze specjalnie w takim celu (między innymi) utworzonych analizatorów witryn, poprzez które można dokonać zestawienia różnych stron pod kątem wybranych parametrów dotyczących obszaru SEO. Jest to duże ułatwienie, można bowiem za jednym zamachem zapoznać się z gotowym zestawieniem kilu istotnych obszarów. Opracowanie podobnego dokumentu ręcznie byłoby bardzo czasochłonne i wymagało znacznie większego nakładu pracy i wysiłku.
Elementy analizy strony
Sporządzając analizę strony nastawioną na sprawdzenie w jaki sposób przebiega optymalizacja strony dokonywana z uwagi na widoczność dla użytkowników i wyszukiwarek, należy przyłożyć wagę do kilku zasadniczych elementów, takich jak:
- wspomniane w poprzednich częściach słowa kluczowe
- sposób konstrukcji i budowy strony
- linki prowadzące do strony oraz linki wewnętrzne
- czas potrzebny na całkowite załadowanie się strony
- funkcjonowanie strony w najważniejszych przeglądarkach internetowych
Poprzez takie gruntowne przyjrzenie się powyższym aspektom można stwierdzić, czy nie przykłada się zbyt małej wagi do któregoś z powyższych zagadnień, co może skutkować tym, że osiąga się mniejszą widoczność i gorsze pozycje od konkurencji. W ślad za tym idzie prosty wniosek, co warto poprawić i nad czym jeszcze popracować, aby uzupełnić określone niedociągnięcia.
Metody analizy
Niektóre czynności związane z analizowaniem stron internetowych należy wykonać samodzielnie, nie są one bowiem wprost możliwe do uchwycenia poprzez rozwiązania maszynowe. Gołym okiem najlepiej się widzi, jak wizualnie prezentuje się dana witryna, jakie zakładki wchodzą w skład jej budowy oraz jak długie są znajdujące się na niej treści i czego dotyczą. W innych przypadkach można się jednak wesprzeć dostępnymi narzędziami. Dla najprostszych analiz można posłużyć się narzędziami bezpłatnymi, które są ogólnodostępne w sieci, jednak chcąc podejść do tego tematu w sposób bardziej fachowy i zaawansowany, warto skorzystać z tych płatnych, ponieważ inwestycja w nie będzie owocowała przez dłuższy czas, do kolejnych, bieżących i okresowych działań.
Warto także skorzystać z usług profesjonalnych firm, gdzie tak jak w Damtox, zyska się szersze, wręcz kompleksowe podejście do tematu, co dostarcza większej ilości cennych informacji i wskazówek. Rzetelnie przeprowadzona analiza jest dużą wartością dla firmy, pozwala bowiem stwierdzić obiektywnie swoją pozycję względem innych firm i sposoby na jej podwyższenie. Dzięki temu nie pozostanie się w tyle, a nawet można będzie przewyższyć pozycję wobec branżowych konkurentów. Analiza stron internetowych konkurencji jest więc jednym z istotnych środków służących budowaniu swojej pozycji na branżowym rynku.
Dodaj komentarz