optymalizacja seo

Kiedy potrzebna jest optymalizacja strony i audyt SEO?

Słowo audyt kojarzy się najczęściej z rozległymi, zaawansowanymi działaniami prowadzonymi w dużych firmach. Nie zawsze kojarzy się ono dobrze, wiele osób odpowiadający za kwestie, wobec których taki audyt będzie prowadzony, nawet mając czyste sumienie czuje się odrobinę niepewnie, nie będąc pewnym jaki wynik przyniesie przeprowadzona swego rodzaju kontrola oraz jaka ocena zostanie w jej efekcie wystawiona. Są to zakorzenione gdzieś obawy, jednak zupełnie niepotrzebnie. Warto zmienić podejście do takich działań, i zamiast dopatrywać się w nich zagrożeń, dostrzec szansę.

Dzięki temu można bowiem dostrzec negatywne kwestie, nad którymi warto popracować – a tym samym skupić się na naprawianiu tego, co faktycznie jest tego warto. Ma się także przejrzyście zaznaczone korzystne aspekty, wie się więc, co warto pozostawić w obecnej formie, jedynie pielęgnując już obrany w ten sposób kierunek czy sposób przekazu. Patrząc na to w ten sposób, widzi się audyt jako pomocną i przejrzystą wskazówką na temat funkcjonowania pewnego obszaru oraz możliwość otrzymania cennych wytycznych co do tego czego się trzymać, a co lepiej zmienić.

Audyt w obszarze SEO

Audyt SEO nie dotyczy jednak tylko funkcjonowania samych firm, ale także odnosi się do poszczególnych działań. Przykładem tego jest audyt SEO, będący kompleksowym badaniem i przeanalizowaniem strony pod kątem wartości związanych z pozycjonowaniem. W jego trakcie obserwuje się i ocenia konkretną stronę internetową, a dokładniej wszelkie znajdujące się w jej obrębie czynniki, które wpływają na działania i perspektywy związane ze staraniem się o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Ocenianych jest więc wiele wymiarów, począwszy od znajdujących się na stronie treści, po obecność zakładek i to, czego one dotyczą (a w zasadzie czy w ich ramach znajdują się opisane tematy, wobec których chce się też być pozycjonowanym). Rozpatrywana jest także szeroko pojęta konstrukcja strony oraz sprawdzane, czy nie są obecne żadne błędy. Wszystko to ma związek z pozycjonowaniem, i powoduje gorszą lub lepszą ocenę przez algorytmy, a tym samym możliwości osiągnięcia wyższych lub niższych pozycji.

Odpowiednie momenty na przeprowadzenie audytu

Nie ma tylko jednego momentu, w którym wykonanie audytu byłoby wskazane – jest ich przynajmniej kilka, jeśli chodzi o zasadnicze okoliczności:

  • nowa, nigdy nie pozycjonowana strona
  • strona funkcjonująca już jakiś czas, pozycjonowana wcześniej
  • zmiana firmy pozycjonującej lub rozważenia co do kontynuowania współpracy z obecną
  • ocena obecnie prowadzonych działań

Przyda się zarówno stronie całkowicie nowej, dopiero stojącej przed wyzwaniem rozpoczęcia pozycjonowania, jak i starszej, która ma już na swoim koncie jakieś prace w tej kwestii. W pierwszym przypadku można od razu zacząć zgodnie z doskonałym planem, w drugim sprawdzić czy zatrudniona ekipa dobrze wywiązała się ze swoich działań. Oba momenty są równie odpowiednie. Mając nową stronę albo obecną już jakiś czas, ale chcąc dopiero rozpocząć jej pozycjonowanie, zlecenie audytu SEO będzie bardzo dobrym początkiem. Jest to wręcz idealna sytuacja, zaczyna się bowiem działania od konkretnych wytycznych, mając możliwość, by jeszcze przed ich rozpoczęciem, stworzyć do tego jak najlepsze warunki. W audycie wykonywanym na tym etapie przez Damtox znajdują się informacje na ile strona jest odpowiednia do pozycjonowania, a które z jej elementów wypadałoby poprawić, aby mieć lepszą pozycję wyjściową.

Równie dobrym momentem jest jednak ten, gdy działania pozycjonerskie są już prowadzone od pewnego czasu, ale zamierza się zmienić wykonujący je podmiot. Poznaje się wtedy niedociągnięcia i zaniedbania dokonywane przez daną firmę, można więc zwrócić na nie uwagę przy wybieraniu kolejnej, aby mieć pewność, że zwracają na nie uwagę, by efekty działań były w tym przypadku lepsze. Można także zlecić audyt SEO przeprowadzany w odniesieniu do już prowadzonych działań, by stwierdzić, że są one odpowiednio realizowane. Można w ten sposób zweryfikować także czy są poprawnie wdrożone odpowiednie rozwiązania i narzędzia, oraz czy żadne z istotnych obszarów nie są pomijane w pracach nad pozycjami strony. W Damtox realizujemy audyty na wszelkich wspomnianych powyżej etapach, uznając, że tak naprawdę każdy moment jest na nie dobry, i w każdym wyciąga się wnioski, które usprawniają dalsze prace lub korzystniej rokują dla mających się dopiero rozpocząć.

Korzyści wynikające z takiej analizy

Niezależnie od tego, na jakim etapie zleca się i przygotowuje audyt, w jego wyniku otrzymuje się szereg korzyści:

  • rzetelna ocena kondycji witryny oraz poszczególnych jej elementów
  • podkreślenie mocnych i słabych stron witryny
  • wskazanie należnych kierunków wykonania zmian w postaci uzupełnienia strony o brakujące elementy
  • opracowanie tematów wymagających optymalizacji i określenie ich charakteru

Są to główne, lecz nie jedyne aspekty, a każdy z nich jest jednocześnie wystarczająco dobrym powodem do przeprowadzenia audytu – zebrane w całość dają produkt, o którym można śmiało powiedzieć, że ciężko odmówić mu dużej wartości dla pozycjonera i osób zarządzających stroną. Duże znaczenie ma także aspekt ekonomiczny, nie będą zawiedzione osoby mocno liczące się z kosztami, gdyż jednorazowy wydatek na audyt SEO szybko się zwraca – wskazówki zawarte w jego ostatecznej analizie pozwalają usprawnić proces pozycjonowania oraz przyspieszyć jego efekty. Nie będzie się więc ponosiło długotrwałych opłat za działania, które są przez firmę tłumaczone jako czasochłonne i potrzebne, a tak naprawdę jednak wcale nie rokujące.

Optymalizacja konkretnych obszarów

Po otrzymaniu audytu, warto od razu przystąpić do optymalizacji zgodniej z wytyczonych w nim kierunkach. W audytach otrzymanych od Damtox zawsze ujęte są dokładnie należne kwestie, dzięki czemu od razu wiadomo w jakich obszarach należy dokonać zmian.

Wśród nich najczęściej pojawiają się:

  • treść witryny i obecność słów kluczowych
  • widoczność zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarki
  • tematy związane z responsywnością (poprawnością wyświetlania na różnych urządzeniach)
  • poprawa szybkości wczytywania strony – ma to wpływ i na ocenę przez roboty, i na odczucia użytkowników
  • dopasowanie różnych kwestii wizualnych i technicznych do urządzeń mobilnych (m.in. przycisk „zadzwoń”)
  • zapewnienie wzmocnienia pochodzącego z zewnątrz, poprzez takie elementy jak media społecznościowe, linki prowadzące do strony czy obecność w mapkach

Są to najważniejsze obszary, na które należy zwrócić uwagę podczas optymalizacji. Jednocześnie najczęściej właśnie wśród nich pojawiają się różnego rodzaju niedociągnięcia, co zostaje uwidocznione dopiero podczas audytu. Mając taką możliwość, powyższą listę warto rozpatrzeć już podczas tworzenia strony, wtedy już podczas pierwszego indeksowania otrzyma się korzystne notowania. Nie zawsze jednak uda się od razu to wszystko wprowadzić, albo sprawdzić czy firma wykonująca strona faktycznie poprawnie wszystko wdrożyło. Na szczęście nic straconego, nanosząc poprawki w późniejszym czasie, również zostanie to zauważone przez Google i dobrze wypunktowane.

Powody wykonywania optymalizacji

Jeśli chodzi o powody stosowania optymalizacji strony, są to dwie główne kategorie:

  • związane z użytkownikami
  • związane z widocznością w wyszukiwarce

Inaczej mówiąc, ma to znaczenie nie tylko wizerunkowe, ale i praktyczne, a nawet związane z kosztami. Poprzez wprowadzenie koniecznych zmian, można znacznie skrócić proces dochodzenia do wysokich pozycji, a tym samym skrócić ponoszenie kosztów za prace, która nie daje jeszcze widocznych efektów. Za utrzymywanie wysokich pozycji również trzeba ponosić koszty, gdyż jeśli zrezygnuje się z prowadzenia prac, będą się one obniżały, jednak w tym czasie ma się już wysokie pozycje, co oznacza przyciąganie większej ilości klientów, a tym samym większe zyski.

Zalety bezpośrednio dla użytkowników są za to następujące:

  • większa czytelność strony
  • łatwiejsze odnajdywanie poszukiwanych informacji
  • wyższa funkcjonalność strony
  • łatwość poruszania się pomiędzy poszczególnymi elementami witryny

Chociaż mowa tutaj o korzyściach dla użytkowników, jednocześnie kwestie te wyłapywane są przez wyszukiwarkę i korzystnie oceniane, w ramach jednego zbiorczego aspektu określanego jako user experience. W odwrotnym przypadku, jeśli roboty wyszukiwarki widzą, że strona jest nieczytelna i mało przejrzysta, trudno jest się po niej poruszać, obniżają jej ranking. Tak samo, jeśli w jej obrębie znajdują się jakiekolwiek błędy. Mogą one nawet być z zewnątrz niewidoczne, tak, że wydaje się, że nie ma tutaj żadnego problemu, jednak tak naprawdę mają one miejsce, i są widoczne kiedy analizuje się techniczne kwestie związane z budową i konstrukcją strony.

Wartość wprowadzenia optymalizacji

Ze względu na to, że korzyści z przeprowadzenia optymalizacji według wskazówek zawartych w audycie są na tyle obszerne i istotne w wielu płaszczyznach, nie ma sensu zwlekać z ich wprowadzeniem. Jest to dużo lepsze od wprowadzania ulepszeń na tak zwane wyczucie, nie będąc pewnym, czy w danym przypadku faktycznie ma to sens. W tym przypadku otrzymuje się wszystko czarno na białym, wie się więc, w jakich obszarach nie ma potrzeby dokonywania żadnych zmian, a jakie wymagają koniecznej poprawy albo warto je rozważyć.

Otrzymuje się także informacje na temat błędów i konkretnych nieprawidłowości, co jest na tyle istotne, że Google nie promuje stron zawierających takie elementy i ocenia je jednoznacznie negatywnie, więc tutaj akurat podjęcie działań polegających na usunięciu błędów i naprawie nieprawidłowych kwestii jest koniecznością. Wielu naszych klientów potwierdza, że po otrzymaniu audytu i wprowadzeniu określonych w nim czynności optymalizacyjnych bardzo szybko udało im się dostrzec korzystne zmiany, w postaci chętniejszego korzystania z użytkowników ze strony, na wskutek wzrostu jej atrakcyjności i funkcjonalności, a także podwyższenia pozycji w najważniejszej wyszukiwarce – trudno nie dostrzegać takich korzyści ani zaprzeczyć, że są one ważne dla każdej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Oceń ten artykuł:

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Rozumiem i akceptuję